Wat is een knoppentrainer?

Leonie nam vlak voor de zomer contact met ons op, ze wil trainer worden. Verder komen met waar ze al aan geproeft had bij een vorige baan: cursussen geven over het gebruik van software. Daarin leert ze haar cursisten op welke knoppen ze moeten klikken voor het gewenste resultaat. Tijdens onze oriëntatieworkshop Trainen als Vak ontmoet ze ook anderen die zich aan het orienteren zijn en vragen hebben over onze aanpak, het curriculum en elkaar.

“Jij bent een knoppentrainer!” krijgt ze te horen, waardoor ze opeens gaat twijfelen over waar ze nu eigenlijk mee bezig is. Ze had die term nog nooit gehoord en daarom lichten we het hieronder toe. Voor Leonie en ook voor de andere lezers die een ICT achtergrond hebben en met die vraag spelen.

Een knoppentrainer richt zich op compliance

Als je training bestaat uit “doe dit, dan krijg je deze uitkomst’, dan ben je aan het instrueren. Niks mis mee, maar als je nou een hele training lang blijft instrueren (en niet gaat coachen, ondersteunen en delegeren) dan noemen we dat een knoppentraining.

De knoppentraining heeft als doel dat deelnemers de juiste manier leren kennen om werk volgens afspraak te gaan doen. Niet meer en niet minder. Creativiteit, anders dan een inspirerende werkvorm wordt niet gewaardeerd, omdat het afbreuk doet aan het doel van de training: compliance oftewel doen wat er van je verwacht wordt.

Weerstand in een knoppentraining

Natuurlijk stuit je in een knoppentraining op weerstand van je deelnemers. Meestal vanwege faalangst, wat je wegneemt door het zelf voor te doen en vervolgens de deelnemer(s) laten oefenen. Voor Leonie, die de software kent als haar broekzak, is een training geven een kwestie van kennis en geduld. Een leuke en gezellige werkvorm kan de boel lekker opfleuren en dan kan ze weer door met de les.

In een knoppentraining komt het vaak voor dat je deelnemers moet overtuigen dat het systeem betere resultaten oplevert. Voor de afstemming met de klant bijvoorbeeld, de veiligheid van de collega’s of het inzetten van beperkte middelen. Als knoppentrainer kan je die last om je training te bewijzen als vervelende weerstand ervaren: “deelnemers doen niet wat er moet gebeuren en daarom krijgen we het niet af”. De deelnemers werken je als het ware tegen in het afwerken van je programma.

De meeste mensen willen zinnig werk doen en invloed hebben op hun werk. Een knoppentraining voorziet daar niet in. De weerstand komt dan ook vaak uit de hoek ‘ik heb er geen zin in’.

expertise
trainen door het geven van instructie

Een gedragstrainer richt zich op ontwikkelbehoefte

Als ‘gedragstrainer’ stuur én ondersteun je deelnemers om hun gedrag te beïnvloeden.
Net zoals situationeel leiding geven* heeft trainen verschillende stijlen, die op de ontwikkelbehoefte van deelnemers aansluiten. Zodra deelnemers weten wat er van hen verwacht wordt (instructie) schakel je over naar een coachende houding, ondersteun je bij fouten en laat je het bewijzen van nieuwe vaardigheid bij je deelnemer. Niet jij, maar zij worden de ster van de training.

In een gedragstraining zorg je ervoor dat deelnemers stap voor stap toewerken naar nieuw gedrag. Dat begint bij bewustwording, eerder nog dan instructie. Want als een deelnemer geen probleem ervaart, zal die ook geen belang hebben bij de oplossing die de trainer voorstelt. Elke (gedrags)trainer heeft voor deze bewustwordingsfase een eigen stijl en voorkeuren: confronterend, zelfonderzoek, verhalen …

Eenmaal bewust van het gedrag dat een deelnemer wil veranderen, begint het oefenen. Ook dit kan op 1001 verschillende manieren. Als alles goed gaat, ben je in staat de deelnemers te verleiden het nieuwe, geoefende gedrag toe te passen in de praktijk.

Spannend is altijd of je deelnemers dat dan ook werkelijk gaan doen, want op de lange termijn moet het ook goed gaan! Daarom vinden wij het belangrijk dat een training niet stopt bij die klifhanger en borging organiseert voor het geleerde in de praktijk.

Wat heeft Leonie nodig?

De vraag is dus wat Leonie nodig heeft? Wil ze ‘knoppentrainingen’ blijven geven? Dan volstaat een handboek met trainingsmodellen om het te leren. Of wil ze haar horizon verbreden en ontdekken dat ze mensen een blijvende waardevolle verandering kan bieden? 

Om gedragstrrainer te worden ga je een ontwikkeltraject aan waarin je je persoonlijkheid en ervaring in gaat zetten om het leren van anderen te versnellen en verbeteren. De groene leerlijn van de TrainersAcademie is daarvoor geknipt.

De beslissing daarover is aan haar, maar één ding weten we zeker: als ze eenmaal ervaren heeft dat zij blijvende gedragsverandering kan bewerkstelligen, dan smaakt dat naar meer! Een prachtig vak waar mensen succesvoller én gelukkiger van worden.

*Hersey en Blanchard 1965, 1977

Interne trainers zijn goud waard

Het belang van intern trainerschap voor een organisatie kan niet genoeg benadrukt worden. Mits de trainer een train-de-traineropleiding heeft gevolgd zodat die met een goed ontworpen training en stabiel voor een groep collega’s durft te staan. Een ploeg(je) interne trainers biedt een schat aan voordelen die zowel de individuele medewerkers als de organisatie als geheel ten goede komen.

Waarom?
Hieronder volgen voordelen die het vormen van een ploeg interne trainers met zich meebrengt, geïnspireerd door de ervaringen van deelnemers aan onze opleiding.

Expertise

Door intern trainerschap draagt een organisatie actief bij aan het verhogen van de expertise van haar medewerkers. Niet alleen van de medewerkers die het trainerschap op zich hebben genomen, maar door de hands-on en betrokken positie van de interne trainer verrijkt het de betrokkenheid en bruikbaarheid van de training op de werkplek. Zo versterkt het ook de teamspirit en competenties van elk teamlid.

Persoonlijke ontwikkeling

Intern trainerschap mogelijk maken, laat zien dat een organisatie persoonlijke ontwikkeling als een kernwaarde ziet. Het onderstreept het belang dat wordt gehecht aan groei en zelfverbetering op een meta niveau van leren te leren.

Interessecultuur

Intern trainerschap bevordert een cultuur van openheid en verbetert de communicatie binnen de organisatie. Dit leidt tot een beter begrip van bedrijfsdoelstellingen en zorgt ervoor dat elke medewerker daaraan kan bijdragen.

Duurzaam leren voor de lange termijn

Interne trainers stellen een organisatie in staat een omgeving te creëren waarin leren en zelfontwikkeling continu worden gestimuleerd. Dit draagt bij aan de langetermijnontwikkeling en retentie van waardevolle, hoogfunctionerende medewerkers.

Kennismanagement

Door kennis van ervaren medewerkers in trainingsvorm overdraagbaar te maken, zorgt een organisatie ervoor dat waardevolle inzichten en informatie bewaard blijven. Als vergrijzing een serieus probleem is in jullie organisatie, zal het promoten van intern trainerschap door de seniore medewerkers een belangrijke spinn-of hebben voor het ontdekken en vasthouden van die ervaring binnen de organisatie zodat die kan worden gedeeld met nieuwe en bestaande medewerkers.

Versterking van het Merk

Een organisatie die investeert in de ontwikkeling van haar medewerkers, versterkt goed werkgeverschap. Het laat zien dat de organisatie waarde hecht aan groei, ontwikkeling en het welzijn van haar personeel.

Kortom

Intern trainerschap is een essentiële component is voor elke organisatie die streeft naar duurzaamheid, efficiëntie en een sterke organisatiecultuur. Het investeren in een train-de-traineropleiding is niet alleen een investering in de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, maar levert in de toekomstige succes en duurzaamheid van de organisatie als geheel.

Kan je zelfsturend leren?

Hoe combineer je organisatiebelang met de persoonlijke intrinsieke motivatie tot leren in een training?

In het onderzoek ‘Tendensen in leren 2022‘, staat de onderzoeksvraag “wie initiatiefnemer is binnen organisaties als het gaat om leren en ontwikkelen”. In 2020 dachten medewerkers nog dat zij zelf in de driver seat zaten, maar in 2022 slaat de uitslag uit naar de afdeling HR/L&D als degene die initieert wat er geleerd wordt en op welke manier. 

Wij zien een paradox:

  1. Een medewerker weet vaak niet hoe een training kan bijdragen aan de organisatiedoelstellingen (en dat is toch iets wat degene die het financiert graag wil zien als uitkomst)
  2. Medewerkers kiezen waar ze zelf behoefte aan hebben: persoonlijke groei e.d. En dat hoeft niet per se bij te dragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Zijn of haar initiatief zal dan waarschijnlijk niet worden gehonoreerd door  leidinggevende of HR, wat toekomstig initiatief nemen op dit vlak niet zal bevorderen.

Een catch 22 zogezegd. Uit bovenstaande blijkt dat het moeilijk is voor medewerkers om zelfsturend te zijn als het gaat om leren en ontwikkelen.

Hoe kan je als trainer met deze paradox omgaan?

We hebben het probleem ontraadseld samen met Paul Driesen.
Tijdens de themareis ROI | Organisatieontwikkeling leer je hoe je:

  •  al tijdens de intakefase de vragen kan stellen die er voor zorgen dat deze paradox je niet in de weg gaat zitten. 
  • Dat je werkvormen tijdens de training gebruikt die resultaat voor beide kanten opleveren en 
  • je evaluatie zo insteekt dat je alleen díe informatie doorgeeft aan je opdrachtgever waar de deelnemer mee geholpen is. 

Want, een training moet leuk zijn, maar niet alle leuke dingen die je samen doet leiden tot een leereffect waar je op de lange termijn iets aan hebt. Hoe kan je samen met je opdrachtgever aantonen dat de uitgevoerde training ook iets gaat bijdragen aan de organisatiedoelstellingen?

En, misschien wel net zo belangrijk: hoe zorg je ervoor dat de individuele deelnemer zich herkent in de thema’s waar de training over gaat?  Zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over wie er aan het stuur zit! Leren doe je immers zelf en werken ook. 

Zelf aan het stuur en samen op pad!

Trainers in soorten en maten

Want hoe beter jij jezelf kent, hoe beter je traint.

Doe mee aan de themareis Persoon van de Trainer

Maak kennis met een paar typische trainersfiguren.

Zie jij jezelf al staan voor een groep, badend in het licht van de beamer terwijl je jouw wijsheden deelt? Fantastisch!
Maar weet je ook welke valkuilen er zijn? Of nog belangrijker, hoe je die kan vermijden?

De change agent

Maak kennis met deze duizendpoot, die niet alleen strategisch inzicht heeft, maar dat ook kan omdenken naar de praktijk. Maar let op, hoewel er strakke scenario’s op tafel komen, mist er vaak de intermenselijke nuance. Hoe krijg jij ze mee?

Tip voor de change agent: Haak in en sluit aan! Zie de culturele en historische waarden van de organisatie niet als weerstand en toets waar je deelnemers staan in het verhaal. Die fijngevoelige menselijke touch maakt de verandering makkelijker. Wist je dat training geven precies hier over gaat?


De entertrainer

Deze trainer weet als geen ander hoe je deelnemers kan vermaken en staat graag in het middelpunt van de belangstelling. De sessies zijn levendig en boeiend, maar het leerproces kan in het gedrang komen. De focus op het eigen ego gaat soms ten koste van inhoudelijke diepgang en mogelijk leereffect bij de deelnemers.

Tip voor de entertrainer: Entertainment en charisma zijn waardevolle tools, maar wanneer je jezelf tot de ster van de show maakt, kunnen de werkelijke leerdoelen op de achtergrond raken. Zet je kwaliteit in als middel voor effectieve kennisoverdracht en niet als een doel op zich.


De expert

Weet je er zoveel van dat je op alle vragen antwoord hebt? Dat is fijn, voor een avondje Trivial Pursuit, maar kan in de weg gaan zitten als je echte verandering in de groep wilt brengen.

‘De vloek van kennis’ is echt niet fijn als trainer, als je tot doel hebt je deelnemers het een en ander mee te geven.

Tip voor de expert: Tijd om de boeken even neer te leggen en te investeren in het verbeteren van je trainersvaardigheden. Onderzoek hoe je met al die kennis en ervaring de aansluiting kan vinden bij mensen die op jouw verhaal zitten te wachten.


De knoppentrainer

Deze trainer is een kei in de techniek en kan je tot in detail uitleggen hoe alles functioneert. Toch ontbreekt er vaak een haakje naar de deelnemers, waardoor de stof niet beklijft. Deelnemers leren dan wel hoe ze bepaalde taken moeten uitvoeren, maar raken het overzicht kwijt en kunnen de stap naar de praktijk moeilijk maken.

Tip voor de knoppentrainer: Om een effectieve training te verzorgen, moet je meer bieden dan alleen een technische handleiding. Overweeg een gedegen opbouw van je training, eerder een psychologische, dan een logische volgorde . Zo wordt je training zowel informatief als memorabel voor de deelnemers.


De people pleaser

Deze trainer is heel bedreven in het maken van contact en het tonen van compassie, maar vermijdt negativiteit. Willen ze zo graag aardig gevonden worden dat het-aanspreken-op er bij inschiet? Dan leren deelnemers weinig of niets.

Tip voor de people pleaser: Terwijl een positieve sfeer waardevol is, moet het niet ten koste gaan van het bereiken van meetbare uitkomsten in de training. Train jezelf in het geven van feedback, ook over wat er nog niet goed gaat.


De solist

Je zult versteld staan van hun inzicht, maar weten ze eigenlijk wel wie ze in de groep hebben? Deze trainers weten en kunnen veel, maar missen de behoefte om echt contact te maken. Zo lukt het niet om de emoties van de groep aan te voelen, laat staan ze te gebruiken voor leren.

Tip voor de solist: Zonder emotioneel contact kunnen zelfs de meest inzichtelijke lessen hun impact missen. Hier is inzet van emotionele intelligentie het ontbrekende puzzelstukje. Ontdek wat je zelf meeneemt als persoon in je rol als trainer en maak professioneel gebruik van je sociale vaardigheden.


De verhalenverteller

Stap terug in de tijd met onze Verhalenverteller, die beschikt over het zeldzame talent om complexe ideeën en concepten tot leven te brengen, een uitzonderlijke vaardigheid die de aandacht van de deelnemers kan trekken en vasthouden. Je hebt het vermogen om een emotionele connectie te maken en mensen mee te nemen op een reis, maar vergeet niet dat deelnemers hun eigen verhaal te schrijven hebben.

Tip voor de verhalenverteller: Verhalen zijn een krachtig middel om de aandacht te grijpen, maar ze moeten meer doen. Integreer interactieve methoden om je publiek te betrekken. Investeer tijd en aandacht in het structureren van je verhalen rondom concrete leerdoelen en zorg voor praktische toepasbaarheid.


De mysticus

Heerlijk, die geur van wierook en het geluid van klankschalen, maar waar gaan we naartoe? Deze trainer blinkt uit in emotionele intelligentie en compassie. De sessies voelen veilig en ondersteunend, maar deelnemers voelen zich verloren door gebrek aan structuur en duidelijke doelen.

Tip voor de mysticus: Werk aan het structureren van je sessies met duidelijke leerdoelen en focus op meetbare resultaten. Door deze elementen te combineren met je natuurlijke talent voor emotionele intelligentie, creëer je een robuuste en complete leerervaring die zowel het hart als het hoofd van je deelnemers raakt.

Kortom:
Hoe beter jij jezelf kent, hoe beter je in staat bent om de communicatie tussen jou en de deelnemers op een effectieve manier te laten verlopen.

Zo creëer je een robuuste en persoonlijke basis voor jouw trainerschap.

Wil jij weten waar je staat als trainer?

Het heeft mij inzicht gegeven wat ik nog kan doen om een steengoede trainer te worden!

Een leuke leeromgeving

Spelend trainen gaat over het creëren van een leeromgeving waarin deelnemers leren door spel en ontdekking, wat de persoonlijke betrokkenheid en intrinsieke motivatie vergroot.

Wat gebeurt er eigenlijk als je speelt terwijl je traint?

In het Engels zijn daar verschillende woorden voor waar wij iets van kunnen leren: game en play. Gaming heeft een duidelijke structuur, regels, doelstellingen en heeft vaak een competitief element. Play daarentegen wordt gekenmerkt door vrijheid, creativiteit en verbeelding. Het is een open activiteit zonder vastgestelde regels of doelen, waardoor deelnemers de ruimte krijgen om te experimenteren, te verkennen en zelf de richting van hun activiteiten te bepalen. Het is flexibel en vaak niet-competitief, waardoor de focus meer ligt op het proces dan op het eindresultaat. 

Kinderen zijn van nature goed in spelen (play), omdat hun hersenen helpen bij het leren door ontdekking. Dit komt door het actieve striosomencircuit in hun brein. Dit striosomencircuit weegt de inspanning om te ontdekken wat de toekomst gaat worden, af tegen een beloning in de vorm van dopamine. Spelen resulteert voor kinderen in intrinsieke motivatie en creativiteit. 

(https://news.mit.edu/2020/why-learn-motivate-age-decline-1027) . 

Helaas neemt de activiteit van dit deel in onze hersenen af naarmate we ouder worden, waardoor de kinderlijke lust om te leren vermindert. Het blijkt dat door het begrenzen van de open speelruimte, spellen ontstaan (games) die volwassen mensen wél aanspreken en voorzien in leereffect. Zo zie je dat het aanbrengen van structuur, regels, doelstellingen en een competitief element bijdragen aan het activeren van het bewuste gedeelte in de hersenen zodat je daar ook als volwassene de dopamine van oogst.

Ontgrendel de intrinsieke motivatie!

Spelen als trainingsvorm voor volwassenen doe je dus binnen een leeromgeving met lesmateriaal dat past bij de leerdoelen. Zoals lego uitnodigt om te bouwen en Montessori onderwijs voorzien is van kleurrijk houten speelgoed waarmee je ontdekkend kan leren. 

Als trainers stellen wij onszelf dan ook vaak de vraag:

hoe kan je training zo inrichten, dat deelnemers de kans krijgen om te spelen, zodat ze plezier hebben en meer leren in korte tijd?  

Hier zijn enkele ideeën:

  • Uitdagen: Stuur je deelnemers met een uitdagende opdracht ‘het bos in’ om zoveel als mogelijk zelfstandig te ontdekken.
  • Reflecteren: Bied de tijd om uitgebreid te reflecteren waarbij van elkaar leren  centraal staat. En: laat deelnemers zelf bedenken hoe zij dit willen aanpakken. Dit geeft zelfvertrouwen.
  • Zelf laten doen: Geen ellenlange verhandelingen met modellen, stromingen of andere achtergronden over je deelnemers uitstorten, laat deelnemers zelf uitvinden hoe ze kennis tot zich willen nemen. En als het lukt hebben ze een betere succeservaring en dus meer … dopamine.
  • Kinesthetische oefeningen: betrek  alle zintuigen met actieve werkvormen. De communicatie die hierbij nodig is levert interactie en interactie levert ..dopamine. 
  • Lever interactief lesmateriaal waar de deelnemers mee kunnen experimenteren. Maak gebruik van educatieve technologie voor oefenen en toetsen en integreer zo spelelementen: punten, niveaus en badges om zelfstandig leren ook stimulerend en belonend te maken (dopamine!)

Dus wat is het geheim van de trainer?

Vaak volgen medewerkers van een organisatie dezelfde training omdat men vindt dat iedereen hetzelfde moet leren. Als trainer versta je de kunst om iedere deelnemer persoonlijk de leerdoelen te laten bereiken. Dit bereik je niet met een rigide programma. Flexibiliteit en aanpassing aan individuele behoeften zijn essentieel. In plaats van een vastomlijnd programma, biedt spelend trainen de ruimte om in te spelen op individuele leerbehoeften, wat cruciaal is om effectief te trainen en ieders unieke leerdoelen te bereiken.

Zo faciliteer je een leeromgeving waarin deelnemers de ruimte en mogelijkheid hebben om hun eigen leerpad uit te vinden. Laat ze succeservaringen beleven en plezier hebben zodat ze intrinsiek gemotiveerd blijven om datgene wat ze geleerd hebben toe te passen. 

Aan het begin van deze blog stelden we je de vraag: ‘Wat gebeurt er als je speelt terwijl je traint? Als antwoord kan je in dit blog lezen dat spelend trainen de persoonlijke betrokkenheid en intrinsieke motivatie om door te zetten vergroot.

Wij nodigen je uit om jezelf uit te dagen. Stel jezelf op als de ‘spelende mens’ waarbij je maar één doel hebt: ontdekken! 

Is jouw training iets voor de ontwikkelversneller?

Tot mijn schrik zie ik dat het al twee maanden geleden is dat je ons die spannende vraag stelde: “..of jouw outdoortraining ook iets voor de TrainersAcademie kon zijn.” Het is niet zo dat er niks mee gedaan is, integendeel, het heeft ons aan het denken gezet wat we voor oud-deelnemers kunnen betekenen. 

Het voorstel dat je doet (mooi!) gaat in onze huidige aanpak niet werken en dat leggen we je graag uit:

  • Het curriculum van de opleiding die je in 2007 bij ons volgde, is in 8 autonome onderdelen verdeeld.
  • Ieder deel wordt door een zelfstandig verantwoordelijke academietrainer uitgevoerd.
  • Die 8 ‘reisleiders’ zijn zelf verantwoordelijk voor de manier waarop zij deelnemers naar de vastgestelde reisdoelen leiden en ontvangen een bedrag per deelnemer.
  • Voor hen gaat een andere trainer uitnodigen bij hun themareis dan ook ‘op eigen kosten’ en dat zien we vooralsnog niet snel gebeuren.
  • Als we meer deelnemers krijgen dan wat we nu hebben, dan komt daar weer lucht. 

Er moeten toch ook andere manieren te bedenken zijn om je verder te helpen?

Voor corona waren er de TA-fridays : fysieke bijeenkomsten met gastsprekers.
Na corona hebben we nog een paar keer geprobeerd daar mensen voor bij elkaar te krijgen, maar daar reageerden te weinig mensen op. Berichten op de Facebook alumnigroep van TrainersAcademie, met toch meer dan 400 leden, krijgen geen reactie. Een alumnigroep op LinkedIn: idem dito. Daarom zijn we gestopt met het proberen de alumni te behandelen als een groep, want dat zijn ‘jullie’ natuurlijk niet. 

Supertrots zijn we op onze alumni en we zien ze graag schitteren.
De vraag is alleen ‘waar zijn ze mee bezig’ en ‘wat hebben ze nodig’?
Ja, omzet maken, dat is iets waar we allemaal naar verlangen.
Maar dat is net als bij ontwikkelingshulp: werkt niet op de lange termijn. 

En als alumni iets ’nodig’ hebben, waarom/wanneer zouden ze dan bij ons aanhaken? 

Hieronder een aantal voorbeelden:

  1. We geven elke vier weken een gratis webinar voor geïnteresseerden over de themareizen voor trainers en mensen die trainer willen worden. Toen ons trainersteam dit een keer niet rond kreeg, hebben we een beroep gedaan op een alumnus om dat -gratis- te verzorgen, waardoor ze haar eigen training voor het voetlicht kon brengen bij onze doelgroep. Dat willen we vaker doen.
  2. Een organisatie met veel trainers in dienst wilde van ons een opfriscursus train-de-trainer doen, maar had geen budget om hen allemaal de groene lijn te laten doen. Annelies heeft toen een curriculum gemaakt wat paste binnen het tijd- en geld budget van die organisatie en dit samen met een alumnus uitgevoerd. Het programma bevatte e-learning en intakegesprekken op afstand en vervolgens een dag training op locatie. Dit willen we graag voor veel meer alumni gaan doen.
  3. Een andere alumnus schreef een razend interessant boek over stress sensitief werken, wat we via linkedin op het spoor kwamen. Zeer relevant voor het trainersvak. Aanleiding om een pagina van onze website in te richten voor allerlei mooie dingen die onze alumni ondernemen en waar ze wel wat exposure voor kunnen gebruiken!
  4. We organiseren regelmatig (bijna elke maand) examens waar alumni fysiek en online bij kunnen zijn en feedback geven aan de nieuwe generatie trainers.
  5. De uitnodiging voor al deze leuke dingen vind je in onze nieuwsbrieven, maar dan moet je wel op onze mailinglijst staan.
  6. Om fysiek aan te haken, nodigen wij je van harte uit voor de jaarlijkse zomerbarbecue, nota bene een initiatief van een alumnus. Toegankelijk voor huidige deelnemers, alumni en reisleiders in de tuin van de Bannink.
    De BBQ vindt plaats op zaterdag 1 juni 2024 vanaf 17 uur. Hier kan je je aanmelden: https://datumprikker.nl/pdx7p749b2sqcq4g 

Als je bovenstaande tekst gelezen hebt, worden de vragen die je daarover hebt minder spannend om te stellen! En doordat ons antwoord zo’n groot verhaal is geworden wat voor alle alumni mogelijk interssant is, willen we het ook graag gebruiken op onze website.

Jouw ontwikkeldomein

Hoe vaak kom je eraan toe om stil te staan bij wat je echt belangrijk vindt? Het lijkt soms alsof de dagen gevuld zijn met organiseren, regelen en afvinken. Maar wat als je de tijd neemt om terug te gaan naar de kern? Gisteren hebben Annelies en ik dat gedaan, met een whiteboard en een flinke dosis reflectie. We hebben onszelf de vraag gesteld: Wat drijft ons écht?          

Tijdens die sessie kwamen we uit op de drie kernwaarden van de Trainersacademie. Waarden die niet alleen ons werk definiëren, maar ook de manier waarop we onze trainers helpen groeien. Want authentiek meesterschap begint daar: bij weten wat je bezielt, wat je belangrijk vindt en hoe je dat vertaalt naar je werk als trainer.  

In onze module Authentiek Meesterschap begeleiden we trainers om hun eigen kernwaarden en drijfveren helder te krijgen. Het is niet alleen een proces van reflecteren, maar ook van handelen: hoe laat je die waarden terugkomen in je trainingsstijl, in je contact met deelnemers en in je keuzes als professional?  

Wat ons opviel tijdens het werken aan onze eigen kernwaarden, is hoe belangrijk het is om kritisch te kijken naar wat je al eerder hebt gedaan. Wat heb je al opgeschreven, bedacht of geprobeerd? Jouw meesterschap wordt niet alleen gevoed door nieuwe kennis, maar ook door alles wat je al hebt ontdekt over jezelf en je vak.  

Deze module draait niet alleen om ontdekken, maar ook om verbinden: hoe maak je jouw kernwaarden onderdeel van je dagelijkse praktijk? Dat kan pas echt als je weet waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, en wat je precies te bieden hebt. Oftewel: je ‘why’, ‘how’ en ‘what’.  

Onze eigen sessie over kernwaarden heeft ons opnieuw laten inzien hoe belangrijk het is om jezelf de juiste vragen te stellen. Wat wil ik bereiken? Wat maakt mijn werk waardevol? En hoe draag ik dat over op anderen? Het is precies die reis die we deelnemers in de module authentiek meesterschap willen laten ervaren.  

Wil je leren hoe je als trainer meer vanuit jouw eigen kracht en waarden kunt werken? Neem dan deel aan onze trainersvakopleiding, start met deze module en ontdek hoe jouw passie je trainingsstijl naar een hoger niveau tilt. 

De eerstvolgende startdatum is 6 januari 2025. Bekijk het programma en schrijf je in via deze link: Authentiek Meesterschap

Laat je inspireren door wat jou écht beweegt. Samen maken we van jouw passie voor trainen een krachtig en authentiek verhaal.

#authentiekmeesterschap #trainerschap #kernwaarden #trainersacademie #persoonlijkeontwikkeling